„В Балчик кацат около 40 самолета от Румъния. Ако не бяхме приети в Шенген, това нямаше да стане никога. Защото, за да дойдат дотук от съседното летище, което е на около 40 мили, трябваше да кацнат веднъж в Констанца, след това във Варна и едва тогава в Балчик. Това е страхотно събитие. Това е достойнство на България, на Румъния“, коментира пред журналисти Красимир Станев, изпълнителен директор на „Албена“ АД. По думите му това за малката авиация е страхотен плюс. „Това е всичко. Едно от нещата, за които тя се бори, е свобода, по-малко бюрокрация, свобода в придвижването и по-малки гранични формалности“.
С кацането на над 40 малки румънски самолета в събота на летището в Балчик официално беше отбелязано приемането на България и Румъния в Шенген.
„Албена е една от фирмите, които изключително много помага за развитието на малката авиация в България. Ние сме инвестирали в две малки летища – едното е до София, другото – до Приморско, имаме малка инвестиция и на балчишкото летище. До голяма степен ние помогнахме балчишкото летище да не остава в забрава, както Добрич и много военни летища са в пълна разруха. Малката авиация помага за всичко това. Тя има много голямо значение за развитието на всяка една държава. Хиляди пъти казваме – 21 век е векът на авиацията“, посочи още Станев.
По думите на Зарица Динкова, бивш министър на туризма, кацането румънските самолети на летището в Балчик е историческо събитие от гледна точка на това, че показва как България и Румъния заедно вървят по пътя за Шенген.
„Това събитие показва ролята на малката или т.нар. авиация с общо предназначение, за развитието и сближаването на хората и държавите, и за развитието на туризма. Защото интересен факт е, че хората, които имат самолети и са фенове на малката авиация, те се събират в ескадрили, както се събират например мотористите. Това е своеобразна форма, по която те ходят на ваканции. За да можеш да привлечеш в България подобна ескадрила, това, че в рамките на Европейския съюз няма необходимост да се правят по три полета, а с един полет, може да се дойде, е огромно предимство. Така че, очакваме тласък и на този тип туризъм“, посочи още ексминистърът.
„Това е чиста форма туризъм, който в България сега започва вече да се проявява и ще се прояви. Защото сме много близко – от една страна ние сме южно и източно от Европейските държави, а от друга страна – сме на път за Близкия Изток и за Южна Гърция, Южна Турция“, подчерта Красимир Станев. Според него при това кръстопътно положение доста чуждестранни самолети на път за южна Гърция и Южна Турция ще използват нашите летища за зареждане с гориво, за почивка. Това е дейността, чрез която се придвижват голфърите, смята той.
Според Зарица Динкова така се обхваща един по-висок клас туристи, които практикуват именно тази форма на придвижване и достигане на местата, където искат да почиват. Това е и възможност за увеличаване на притока на туристи, които играят голф, тъй като капацитетът, който има България и българските голф игрища, е запълнен към момента само на една десета. Имаме голяма перспектива там да се работи, да се пълни.
В Европа има около 85 000 малки самолета, които летят в различните държави. Най-много са в Германия, Франция, Испания, скандинавските държави.
„Те са потенциални клиенти. Ясно е, че няма да дойдат догодина 85 000 самолета в България, но тепърва тяхната бройка ще се увеличава и аз ги виждам след 4-5 години за Албена и за Приморско, където имаме второ летище, ще можем да разчитаме на между 100 и 200 самолета“, каза Красимир Станев. Преди да стане част от Шенгенското пространство годишно летището в Приморско приема от 30 до 40 чуждестранни самолета. Но условията, бюрокрацията и изискванията бяха много по-тежки. Затова сега това ще се облекчи чувствително, смята изпълнителният директор на „Албена“ АД.