Морската естакада на нос Шабла най-сетне ще бъде довършена. За целта Държавното предприятие „Пристанищна инфраструктура“ (ДППИ) отпуска 2,5 милиона лева, става ясно от обявената преди дни обществена поръчка за избор на изпълнител.
Новото съоръжение ще замени старата естакада, строена през 60-те години на ХХ в. В онези години мястото бе любимо за разходки на жителите и гостите на морската община. В средата на 70-те морето и там изхвърли кашони с цигари Marlboro. По-възрастните си спомнят за тогавашната афера с турската гемия, засечена от граничните власти да пренася контрабандни цигари. Кашоните били хвърлени през борда, вълните ги изтласкали до брега, а местните дълго след това пушили вносни папироси.
С годините естакадата бе разбита и почти унищожена от действието на морските стихии. Тя бе градена за нуждите на нефтодобива, предвиждаше се използването й като нефтено пристанище. Тя обаче се разруши, до нея нямаше достъп и не се експлоатираше, а в морето много време стърчаха ръждясали железа.
С решение на Министерския съвет от 10 октомври 2012 година, съоръжението на нос Шабла е предоставено за управление на ДП „Пристанищна инфраструктура”. Възстановяването му започна през 2014 г., след проведена обществена поръчка за инженеринг. Стойността на договора бе 6 186 353 лв., а за изпълнител бе избран консорциум „Морска естакада Шабла“. Строителството започна през април 2015 г. и се предвиждаше срокът за изпълнение на проекта да е до януари 2016 г., но това така и не се случи.
Според специалистите това е един от най-сложните обекти, строени във вода след Дунав мост. Пристанищното съоръжение съставлява естакада с островна площадка, която навлиза до 414 м. в Черно море и определя морската граница на държавата ни. Още на старта на проекта тя бе определена като уникално съоръжение с изключително държавно значение за маркиране на акваторията на България. На практика съоръжението се използва за разграничаване на морските пространства между България и Румъния. В тази връзка, според в. Стандарт, през 2013 година тогавашният кмет на Шабла Paйнa Бъpдapeвa алармирала, че Pyмъния пpaви пocтъпĸи зa paзшиpявaнe нa тяxнaтa иĸoнoмичecĸa зoнa и изразила надежда, че естакадата бързо ще бъде възстановена.
През 2016 година, при строителството на естакадата бяха разкрити останките от стените и бойна кула от късноантичната и ранновизантийска крепост „Кария“. Открити бяха много монети и няколко питоса за съхраняване на зърно, което вероятно е превозвано към Константинопол и други големи градове. Тогава бе съобщено, че ДППИ – инвеститор на обекта, финансово подпомага и археологическите разкопки.
Преди дни на сайта на Агенцията за обществени поръчки бе открита процедура за избор на изпълнител и сключване на договор за възлагане изпълнението на обществена поръчка с предмет: „Строително-монтажни работи за довършване на обект: Инженеринг за възстановяване на пристанищно съоръжение при нос Шабла – Морска естакада с островна площадка”. Крайният срок за подаване на оферти е 6 февруари 2023 г. в 23:59 ч.
Пристанищното съоръжение при нос Шабла е от особена важност за делимитация (определяне на граници) на морските пространства между Република България и Република Румъния, се посочва в заданието.
За обекта има одобрени инвестиционни проекти, като от Главния архитект на община Шабла е издадено разрешение за строеж, допълнено по реда на чл. 154 от Закона за устройство на територията.
Целта на поръчката е изпълнение на строително-монтажните работи, предвидени в одобрения инвестиционен проект, които са необходими за довършване на оставащата част от пристанищното съоръжение и въвеждането му в експлоатация.
Естакадата ще е дълга 414 метра и широка 6 метра. Островната площадка е с размери 24 на 18 метра и ще бъде на 8,5 м над морското ниво. Към момента конструкцията е изпълнена до км 0+353. Това включва направени пилоти, монтирани напречни ригели и надлъжни греди. Елементите на парапета са монтирани като временна предпазна мярка. Съгласно проекта остава да бъдат реализирани следните строително-монтажните работи:
· изграждане на конструкцията на съоръжението от км. 0.+353 до км. 0.+415;
· за целия обект – изграждане на настилката, тротоарите, електромонтажните работи, отбивното съоръжение, моряшки стълби, монтажа на парапетите и почистване на строителната площадка от строителните дейности след завършване на обекта.
Прогнозната стойност без ДДС за довършването на естакадата е 2 500 000 лева, осигурени от ДППИ.
Припомняме, че миналата година бе съобщено, че строежът на морската естакада при нос Шабла е предаден на Специализираната прокуратура. Причината е, че в доклада на Агенция „Държавна финансова инспекция“ относно държавното предприятие „Пристанищна инфраструктура“ се констатират данни, че вероятно се касае за индикатори за измама“. През месец март т.г. стана ясно, че договорът за изграждането на естакадата на нос Шабла с „Консорциум Морска естакада Шабла“ ще бъде прекратен и ще бъде обявена нова обществена поръчка за избор на изпълнител, който ще довърши съоръжението.